- Márki-Zay Péter korábban azt állította, hogy Karácsony Gergely több mint 500 millió forintot költött az előválasztási kampányára.
- A főpolgármester érdemben soha nem tagadta a „vádakat”, sőt, nem árulta el, kiktől kapott nagyobb összegű támogatásokat.
- Ezek a pénzek az általa létrehozott pénzügyi ernyőszervezethez, a Kilencvenkilenc Mozgalom Egyesülethez folytak be.
- Kedden közzétették a szervezet éves beszámolóját, ami tovább bonyolítja a helyzetet.
- Ugyanis ebben 263 millió forintnyi bevételt tüntettek fel, ami nem fedezi a fenti összeget, sőt, a szponzorok nevét sem tették közzé.
- A kiadási oldalon pedig 283 millió szerepelt, ami szintén érdekes, hiszen csak a Facebook-költésekre 140 millió ment el.
- Mindez azért is izgalmas, mert Karácsony az átlátható és a korrupciómentes Budapest jelszavával kampányolt.
- Ehhez képest nagyon úgy néz ki: saját egyesületének pénzügyei sincsenek rendben, sőt, már a szervezet honlapja sem elérhető.
Ötszázmillió forintot költött eddig a kampányára Karácsony Gergely
– jelentette ki az előválasztás két fordulója között Márki-Zay Péter, akinek a vádjait érdemben egyszer sem cáfolta a főpolgármester. Csupán annyit reagált a hódmezővásárhelyi polgármester felvetésére, hogy jóval szerényebb összegről van szó, ennél konkrétabb információkat azonban nem árult el.
Adósságba keveredve
A történet ezután ismert: Karácsony a kisebb csörte után váratlanul visszalépett ellenfele javára, aki végül a baloldal közös kormányfőjelöltje lett. Rá viszont nehéz idők vártak: valahogyan el kellett számolnia a közvélemény, de leginkább a támogatói felé a kampányára érkező összegekkel.
Főleg, hogy több üzletember is a nyilvánosság előtt kérte számon rajta a pénzét.
Kerényi György, az MSZP korábbi kommunikációs igazgatója arról írt, hogy „aki beletett több száz millió forintot Karácsony kampányába, az nem arra adta, hogy visszalépjen”.
Így kifejezetten izgalmasnak ígérkezett, hogy a politikus hogyan keveredik ki a bűnügyi filmekre emlékeztető slamasztikából, és sikerül-e rendeznie a tartozásait.

Most elérkezett a számvetés ideje, hiszen akárcsak a cégeknek, a civil szervezeteknek is május 31-éig le kellett adniuk a tavalyi évre vonatkozó beszámolóikat.
Átláthatatlan pénzügyek
Mint ismert, Karácsony Gergely hosszú gondolkodás után tavaly májusban úgy határozott, elindul a baloldali előválasztáson, és ilyen formában bejelentkezik a miniszterelnöki tisztségre. Döntését online programismertető beszédében közölte, amelynek során azt is bejelentette, hogy Kilencvenkilenc Mozgalom néven életre hív egy közösségi szerveződést.
A szervezetet egyrészről azért hozta létre, hogy egybeterelje a vele szimpatizáló közéleti szereplőket, illetve hogy fórumot biztosítson szellemi hátországának. Másrészről – és ez legalább annyira fontos –
ide kívánta becsatornázni azokat a támogatásokat, amelyeket a vele szimpatizálók az előválasztási kampányára szántak. Közösségi oldalán több alkalommal is erre biztatta követőit, a mozgalom honlapján pedig külön felület szolgált a pénzek begyűjtésére.

Bár a főpolgármester előszeretettel hangoztatja az átláthatóság fontosságát, ehhez képest a mai napig homály fedi, ki vagy kik voltak a szponzorai, illetve milyen forrásokból kampányolt.
Egy biztos: kiugróan magas összeget, egyes számítások szerint 140 millió forintot költött Facebook-hirdetésekre (és más kampányelemekre), aminek szinte az egészét a párbeszédes kör által vezetett mozgalma állta.
A Kilencvenkilenc nagyon belehúzott a költekezésbe, hiszen – ahogy megírtuk – még a PM-hez erősen köthető a Very Important Planet (VIP) elnevezésű oldal egyes, Karácsonnyal foglalkozó Facebook-hirdetéseit is állta.
Ezek után sokan érdeklődve várták, hogy kijöjjön Karácsony csodaszervezetének éves beszámolója, és valamiféle válasz érkezzen a rejtélyes pénzügyekre.
Hiányzó milliók?
Mindenképpen érdekes, hogy bár a kormányfői székre ácsingózó politikus májusban hívta életre a mozgalmát, és azon nyomban megkezdődött a támogatói pénzek beszedése, az erre hivatott Kilencvenkilenc Mozgalom Egyesületet csupán június végén jegyeztette be a bíróságon Perjés Gábor párbeszédes politikus.
Ez eleve komoly finanszírozási kérdéseket vet fel, hiszen egy hónapon keresztül rendezetlenül érkezhettek a pénzek, azonban vannak ennél cifrább dolgok is a Kilencvenkilenc körül.
Kedden ugyanis a szervezet elérhetővé tette a tavalyi évre vonatkozó pénzügyeit. Ebből az látszik, hogy 2021-ben összesen 263 300 forint bevételük volt, ami mind a támogatóktól érkezett.
Csakhogy ez megközelítőleg sem fedezi a Márki-Zay Péter által hangoztatott 500 millió forintos kiadást.

A nem kis pénzügyi lyuk mellett legalább ennyire feltűnő, hogy
Karácsony és köre nagyon nem akarta kiadni a támogatóik listáját.
Ugyanis az éves beszámolót egyszerűsített formában adták le, így abból nem derül ki, kik voltak azok, akik összedobták a dokumentumban szereplő 263 millió forintot.
Ezt tetézi, hogy a szervezet tovább nyújtózkodott, mint amíg a takarója ért. A végelszámolás szerint többet költöttek, mint amennyi bevételük volt: 283 milliós kiadással közel 20 milliós mínusszal zárták az évet. Ahogy fentebb is említettük, ebből csak a Facebook-kampányra 140 millió forint ment el.
Nem ezt ígérte
Mindez azt jelenti, hogy továbbra is meglehetősen sok a kérdőjel Karácsony kampányfinanszírozása körül.
A városnak nyitottan, átláthatóan és korrupciótól mentesen kell működnie, ahol minden közérdekű adat és szerződés nyilvános, könnyen hozzáférhető"
– többek között ezt ígérte a budapestieknek a politikus megválasztása előtt, de úgy látszik, saját egyesületével már nem ennyire szigorú.
A korrupció elleni harc mellett az átláthatóságot is fontosnak tartotta Karácsony, aki szerint ez „az első lépés a társadalmi részvétel megteremtése felé”.
Egyébként a szervezet a főpolgármester befuccsolt előválasztási szereplését követően tetszhalott állapotba került. Ezt jelzi, hogy jó ideje nem működik a mozgalom honlapja, így a politikus vélhetően már nem számol komolyan az egykor komoly tervekkel elindított Kilencvenkilenccel.