Ahogy az ellenzéki médiaszolgáltatókról szóló, az éves beszámolók közzététele utáni összeállításokon dolgoztunk, egy szó valahogy mindig odakívánkozott:
az extraprofit.
kapcsolódó
-
Annyira durva a diktatúra, hogy a baloldali portálok egytől egyig rekordbevételt könyveltek el tavaly
A 444, a 24, a HVG és a Telex kiadója is több százmilliós nyereséget és több milliárdos bevételt tud felmutatni. A jelek szerint üzletileg gyümölcsözőnek bizonyult az áldozati póz és a "szabad sajtó" hívószó.
Mert akárhogy is nézzük a szigorúan – és nem is annyira monoton módon – növekvő árbevételeket vagy alkalmazotti létszámokat, azért volt pár olyan adat, amire meglepődve felhördültünk:
- a Van Másik Kft. (Telex) adózott nyeresége úgy lett 312 milliós, hogy árbevétele „csupán” 437 millió forint volt 2021-ben;
- a Magyar RTL 2021-ben megHUSZONHÉTSZEREZTE korábbi átlagos éves profitját: a megelőző években rendre alig egymilliárdos nyereséget (sőt, veszteséget) ért el, tavaly viszont hirtelen 27,7 milliárdos adózott eredményt. Igen, profitot, nem pedig árbevételt.
Szenzációs, ugye? Persze nyilván a Telexnél is volt még bőven egyéb bevétel (összesen 695 millió forint) például adományokból, de akkor is kemény mutatókat produkáltak – különösen azt figyelembe véve, hogy elvileg ez egy másodéves startup, aminek a tankönyvek szerint még masszívan veszteségesnek illene lennie.
Visszatérve az extraprofitra: a nem tökéletesen versenyző gazdaságokban beszélhetünk extraprofitról, olyan piaci szereplőknél, akik esetleg erőfölényükkel visszaélve tesznek szert rá. Továbbá az angolul windfall taxnek („váratlanszerencse-adó”) nevezett adót jellemzően a piaci körülmények miatt előállt, előre nem tervezett nyereségre szokták kivetni, innen ered az árulkodó elnevezés. Ilyen adót vetett ki nemrég az energiacégekre Nagy-Britannia, és itthon is ezt a módszertant követi a kormány.
Persze nem állítjuk, hogy például az RTL bármivel visszaélt volna, de igenis létezik ilyen fogalom – nem csak a marxista könyvekben –, és az is biztos, hogy például az RTL esetében mindenképpen extrém mértékű volt ez a nyereségesség. Talán lehetett köze a windfallként emlegetett „váratlan szerencsé”-hez is.
És bár olvassuk-halljuk mindenhol, hogy a kormány 2023-tól újra visszavezeti a reklámadót, mindenképpen érdemes lenne foglalkozni annak mértékével és célcsoportjával is...
Így darálta le a hatalom pár év alatt a szabad médiát Magyarországon
– emlékeztettünk a Telex 2021-es cikkére.
Hát, jól ledarálta... 312 milliós és 27,7 milliárdos adózott profitokkal, oké. És vajon mit nem írhattak le, amit még annyira szerettek volna?