Ha ilyen jól megy nekik, a baloldali sajtótermékekre is ki lehetne vetni az extraprofitadót

Orbitális kiugrások: az RTL tavaly meghuszonhétszerezte profitját, a Telex pedig árbevételének 71%-át könyvelhette el adózott nyereségként. Talán érdemes jobban megvizsgálni ezt a területet, hátha a szavakon túl forrásokkal is tudnák segíteni a rezsi- és honvédelmet. Ideje megfontolni a szellem és a lélek chipsadóját ott, ahol 1000 milliárddal több jut majd nyugdíjra, oktatásra és egészségügyre.

Ahogy az ellenzéki médiaszolgáltatókról szóló, az éves beszámolók közzététele utáni összeállításokon dolgoztunk, egy szó valahogy mindig odakívánkozott:

az extraprofit.

kapcsolódó

Mert akárhogy is nézzük a szigorúan – és nem is annyira monoton módon – növekvő árbevételeket vagy alkalmazotti létszámokat, azért volt pár olyan adat, amire meglepődve felhördültünk:

  • a Van Másik Kft. (Telex) adózott nyeresége úgy lett 312 milliós, hogy árbevétele „csupán” 437 millió forint volt 2021-ben;
  • a Magyar RTL 2021-ben megHUSZONHÉTSZEREZTE korábbi átlagos éves profitját: a megelőző években rendre alig egymilliárdos nyereséget (sőt, veszteséget) ért el, tavaly viszont hirtelen 27,7 milliárdos adózott eredményt. Igen, profitot, nem pedig árbevételt.

Szenzációs, ugye? Persze nyilván a Telexnél is volt még bőven egyéb bevétel (összesen 695 millió forint) például adományokból, de akkor is kemény mutatókat produkáltak – különösen azt figyelembe véve, hogy elvileg ez egy másodéves startup, aminek a tankönyvek szerint még masszívan veszteségesnek illene lennie.

Visszatérve az extraprofitra: a nem tökéletesen versenyző gazdaságokban beszélhetünk extraprofitról, olyan piaci szereplőknél, akik esetleg erőfölényükkel visszaélve tesznek szert rá. Továbbá az angolul windfall taxnek (váratlanszerencse-adónevezett adót jellemzően a piaci körülmények miatt előállt, előre nem tervezett nyereségre szokták kivetni, innen ered az árulkodó elnevezés. Ilyen adót vetett ki nemrég az energiacégekre Nagy-Britannia, és itthon is ezt a módszertant követi a kormány.

Persze nem állítjuk, hogy például az RTL bármivel visszaélt volna, de igenis létezik ilyen fogalom – nem csak a marxista könyvekben –, és az is biztos, hogy például az RTL esetében mindenképpen extrém mértékű volt ez a nyereségesség. Talán lehetett köze a windfallként emlegetett „váratlan szerencsé”-hez is.

És bár olvassuk-halljuk mindenhol, hogy a kormány 2023-tól újra visszavezeti  a reklámadót, mindenképpen érdemes lenne foglalkozni annak mértékével és célcsoportjával is...

Így darálta le a hatalom pár év alatt a szabad médiát Magyarországon

– emlékeztettünk a Telex 2021-es cikkére.

Hát, jól ledarálta... 312 milliós és 27,7 milliárdos adózott profitokkal, oké. És vajon mit nem írhattak le, amit még annyira szerettek volna?

Mindenesetre a rezsi- és a honvédelem költségvetésében – ott, ahol nyugellátásra, egészségügyre, oktatásra 1000 milliárddal több jut – biztos lehet majd helyet szorítani a médiaszolgáltatóknak is... Hívhatjuk ezt a hozzájárulást akár a lélek és a szellem chipsadójának is.