Karácsonyék közbeszerzései válságidőben: zöld rendszámos autó, UltraBookok, szavazógépek és rengeteg papír

Megnéztük, hogy a gazdasági, egészségügyi - és most már háborús-biztonsági - válságtól labilis időkben mi mindenre költött a főváros zöld vezetése. Egy biztos: papírból, jól működő vezetékes telefonból és szavazóberendezésből nem lesz hiány.

2019 óta az élet megy tovább, Coviddal, háborúval és persze a balliberális városvezetéssel súlyosbítva.

A felesleges gumicsontnak bedobott látszatintézkedéseken túl  szerencsére történnek értelmes dolgok is a fővárosban: haladnak a 3-as metró még Tarlósék által elkezdett felújításával, talán  valamikor a Lánchíd is újra alakot ölt. De azért sokakat nagyon érdekel az is, hogy a motorháztető alatt mi minden történt az utóbbi időben.

Fogtuk hát magunkat, és felcsaptuk Budapest közbeszerzéseinek elektronikus listáját, amiből most bemutatunk pár igen figyelemreméltó tételt. Nézzük, hogy a gazdasági, egészségügyi és most már háborús-biztonsági válságtól is labilis időkben mi mindenre költött a főváros!

A Vezetékes telefonok és a telefonhálózat karbantartása 2022–2023

Nem tudom, nem értem. A legtöbb cégnél már rég felszámolták a vezetékes számokat, a háztartásokra is mindenféle árukapcsolással próbálják tukmálni a szolgáltatók, de senkinek sem kellenek. Tényleg csak a nagyik használják. Meg az önkormányzat.

b) Analóg vezetékes telefonkészülékek folyamatos karbantartása, hibaelhárítása
A Hivatal analóg készülék állománya 876 darab, több gyártótól származó (Panasonic, Concorde, Avaya), egy érpáras típusú telefonkészülék.

Szóval nem elég, hogy vezetékes, de az állomány több mint fele analóg. 

 

A győztes felsőpakonyi cég, a Ko-Telcom Kft. évi 7 és félmillió forintért vállalja az eszközpark felügyeletét, karbantartását. Ráadásul a telekommunikációs hálózat karbantartásáról szóló kiírást is sikeresen nyerte el; ezért további évi 7,7 millió forintot jogosult kiszámlázni.

A Ko-Telcomtól ez amúgy egész szép teljesítmény: létszámuk stabilan két fő, és 2018-ban még csak 367 ezer forint volt a teljes éves adózott eredményük. Ebből lett 2020-ra 3,6 millió (válságév!) – és még hol a többi! Szóval ne mondja senki, hogy nem élünk jobban.

Két darab ultrabook 1,1 millió forintért

Ezek amúgy fontos dolgok, mi is számítógéppel dolgozunk. Ezek a HP EliteBookok egyenként 1,3 kilósak, és hivatalosan 18 órás üzemidőt bírnak. Nem szar!

A nyílt pályázaton nyertes szegedi ETIAM Kft. összesen 1,149 millió forint + áfáért vállalta a két gép leszállítását, ami a piacon biztos korrekt árnak számított. Kérdés, hogy indokolt-e 1,3 kilós ultrabookkal dolgozni a szerintük csőd szélén táncoló önkormányzatnál. Egyébként a főváros ugyanettől a cégtől vett korábban két másikat, úgyhogy bevált partnernek tűnik.

kapcsolódó

Ha már itt tartunk: az ETIAM igazi közbeszerzés-specialistának tűnik: 2014-től egészen mostanáig négy nyertes uniós és 234 közbeszerzési projektet tudhat magáénak.

zöld rendszámos Hibrid autó beszerzése 9,2 millió forintért

Környezetvédelmi osztály: 5P, és ez azért fontos, mert erre jár a zöld rendszám annak minden előnyével együtt – bár a buszsávot akkor sem illik (nem szabad) használni! Szóval 2020 végén csak vettek egy jó kis Toyota Prius hibridet, igen: ez AZ az autó.

Értjük persze, hogy mindenki zöld polgármestere ezzel is értéket szeretett volna képviselni, de ennyi pénzből akár az analóg és digitális telefonhálózatot is karban tudnák tartani! Ja bocs, az is megvolt már.

A győztes ajánlattevő a CPM Hungary, ők 2017 óta 36 alkalommal nyertek közbeszerzést, főleg gépjárművek, de egyéb (mezőgazdasági és erdészeti) gépek, mikrobuszok, bútorok beszerzésére. Bónusz: a Vasas SC buszát is ők intézték!

Az Irattári anyagok rendezése 31,2 millió forintért

Fontos a sok papír, de hogy ennyire? Gattyán kéne ide, a digitalizáció és az észt e-önkormányzat... És hogy mit takar az éves díj: 
  1. Iratok elszállítása Ajánlatkérő (Megrendelő) központi épületéből a külső központi irattárába – Mennyiség (ifm, iratfolyóméter): 860
  2. Iratok rendezése és dobozolása – Mennyiség (ifm): 1230
  3. Iratok rendezése a Budapest Főváros Levéltár részére történő átadást megelőzően – Mennyiség (ifm): 460

Borzasztóan hangzik. Ez egy igazi papírgyár – a szó rossz értelmében. Tuti, hogy az analóg telefonhálózaton diktálják be egymásnak, mit is írjanak a majd elszállítandó 860 iratfolyóméternyi papírra. Ja igen, csak egy évnyi papírbeszerzésük került HÚSZMILLIÓ FORINTBA. És a fákkal mi lesz, őket hogy védi meg a zöld önkormányzat, hm?

Amúgy a irattár rendezésének lehetőségét több évre is elnyerő Hoduna Kft. a Pest megyei Pándról 2020 októbere óta összesen hat közbeszerzésen jött ki győztesként, és egy uniós pályázatot nyert el – nagyrészt költöztetési, szállítási feladatokra. De már 2014 óta is több megbízást kaptak. Többek között ők lobogózták fel a Főpolgármesteri Hivatalt, és lomtalanítottak az Óbudai Vagyonkezelőnek.

És aztán vannak még itt további költések, amiket nehéz megítélni, de azért sok kicsi sokra megy. Hát még a 8-16 milliók... Egyéves AutoCAD-licensz hat főnek 8,3 millió forintért, szavazatszámláló-rendszer beszerzése 16 millióért.

Biztos nagy szükség van az AutoCAD-licenszre (vagy szoftverkövetésre, akármire), de hogy egyszerre hat fő használja? 

Az előbb említett szavazatszámláló-rendszer is érdekes:

Nyertes Ajánlattevő feladata Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal (továbbiakban: Hivatal) épületében található 2 darab az épület különböző részeiben elhelyezkedő – gyenge- és erősáramú infrastruktúrával ellátott tárgyalóterem felszerelése szavazatszámláló és jegyzőkönyvvezető, valamint audiovizuális rendszerrel (a továbbiakban: Rendszer), összesen 56 darab szavazóberendezéssel mely a szavazatszámláló és jegyzőkönyvvezető rendszer részét képezi (a nagyobb teremben 35 darab szavazóberendezés, a kisebb teremben 21 darab szavazóberendezés), valamint az említett 2 darab tárgyalóterem közül a nagyobb terem felszerelése a szavazatszámláló rendszerhez kapcsolódó audiovizuális rendszerrel (2 darab kijelzővel és 2 darab mobil mikrofonnal). 

Tehát 56 darab gomb, két kijelző és két mikrofon 16 millióért. Biztos nagyon fasza kis gombok lehetnek. 

Jó kérdés mellesleg, hogy eddig hogy volt, és az a rendszer miért nem működött.  Lehet, hogy ott még több iratfolyóméternyi papírt pocsékoltak el? De ha modernizálni kellett, akkor biztos nem volt költséghatékonyabb (tehát olcsóbb) megoldás? És persze lehet arra hivatkozni, hogy ezt még Tarlósék indították el (az adásvételi szerződést 2019 októberében írták alá), de az üzemeltetésért az évi közel 12 milliót már bőven Karácsonyék gárdája okézta le és fizeti.

Hátha tényleg ér mindez ennyit. A lényeg továbbra is: