Minél többet nézem és hallgatom Fekete-Győr Andrást, C-3PO és Che Guevera szerelemgyerekét, úgy buknak ki a programozási hibák.Egyelőre csak arra képes a droid, hogy bizonyos kulcsszavakat felismerve hangosan és agresszíven a környezetére öntse a minimális szókészletét. Ez a lopás, a korrupció, az európai értékek, az igazságosság, a zöld jövő, ilyesmik, meg az, hogy finn oktatás.

Fekete-Győr szeret szerepelni, plusz kényszerben is van, mint az előválasztási bolhacirkusz legesélytelenebb szereplője. Valahogy csak fel kellene jönnie utolsóról az utolsó előtti helyre. Beleállt csütörtökön a vitába Orbán Balázzsal a felsőoktatásról, de most felszívta magát, igyekezett tanulni a kínos Partizános kicsontozásból.
Annyit megtanult, nem lehet bizonytalannak és gyengének látszani, maximumra pörgette azt a kevés tesztoszteront, amit a teremtő számára kimért, és már a vita előtt eldöntötte, szétüti Orbán Balázst.
Tök mindegy, merre fut a diskurzus, támadni fog mindent mindennel. Ezzel a vita az első pillanattól már elvesztette értelmét és lényegét,
amit láttunk az egy frusztrált és beszűkült kamasz vagdalkozására hasonlított leginkább. Fárasztó volt, irritáló, de leginkább értelmetlen. Le a kalappal Orbán Balázs előtt, sokat látott pszichiáterek türelmével tűrte.
Megint előhozakodott Fekete-Győr a finn oktatással, nem először, hiszen ez a programja a Momentumnak, ezt a szálat emeljük tehát ki, és gombolyítsuk fel. Finn oktatás kell, itthon is, eldöntött kérdés. Mert ez így működik egyébként, hogy az évszázadok alatt kiérlelt társadalmi folyamatokat letöltjük, futtatjuk. Done. Vegyük gyorsan észre, a huszadik század magyar kommunista gyakorlata ez : vas és acél országa, rizsföldek, meg a magyar narancs, kubikos tanácselnökök, segédmunkás miniszterek, osztálycsere, deklasszálás, igazi sikertörténet.

Fegyőr majd megmondja a 61 éves, kissé megfáradt idegrendszerű Andi néniknek, hogy szeptembertől finn módszerekkel tanítsák a 2/B-t Borsodlilafaluban. Az Andi nénik meg rögtön tudják, mit is kell csinálni, kinő és kivirágzik egy új társadalom, aki imád síelni, szaunázni, és jól tolerálja a vodkát.
Hiába jelezte Orbán Balázs, hogy az ellenzék által fetisizált PISA teszteken az elmúlt 20 évben egyre rosszabbul teljesítenek a finn gyerekek, tehát a rendszerben vannak anomáliák, Fekete-Győr erre nem reagált, azonnal terelte a témát, hiányos érvkészlettel mi mást is tehetett volna.

Már többször kiderült, a Momentumos politikusoknak egy bekezdésnél megáll az összes tudásuk, ideértve Donáth Annát és Cseh Katalint - viszont egy bekezdésig offenzívek bármilyen témában is.
Nevetséges és dilettáns, amikor egy politikus komolyan gondolja, hogy egy másik ország gyakorlatát egy az egyben át lehet ültetni. A helyi értékek, adottságok, jó gyakorlatok és meglévő tudás megtartása nélkül. Fekete-Győr azért mond ilyeneket, mert fogalma sincs magáról az oktatásról, se konkrétan a finn oktatásról, hogy mi a háttere, mitől működik, csak olvasta a 444-en, hogy az jó. A kimenetet látja, viszonylag jól szerepelnek a PISA teszteken, nagyon magas a tanárok fizetése, presztízse - és ez helyes is. De közben az ázsiaiak még jobban szerepelnek, ott meg aztán amit a legrosszabb poroszos oktatásról tudni vélünk, azt négyzetre kell emelni. Akkor mégsem elég a PISA-t nézni, ugye.
Aki valóban ismerik és érti a finn oktatást, elmondják, Magyarországon sosem lesz ebből semmi. A magyar társadalom nem fogja soha elfogadni azt, hogy az oktatás arról szóljon, hogy a gyengéket irtózatos energiával fel kell hozni, a jók meg türelmesen nézik ezt, mert nem cél, hogy túlzottan kilógjon bárki is a rendszerből a közoktatásban, se alulról, de felülről se. Majd legkorábban az egyetemen.
Erős protestáns hagyomány, szocdem gyakorlat, teljes társadalmi támogatottság, ettől működik. Ettől finn történet, pont ezért nem lesz magyar.
A magyar individualista néplélek, ahol a középosztálybeli szülők - mert nekik fontos az oktatás - már az óvodaválasztást is összehasonlító analitikákkal végzik, addig kavarnak, amíg bejuttatják a gyereket a legjobb általánosba, majd addig korrepetáltatják, hogy felvegyék valamelyik elit gimnáziumba, majd az egyetemre. De majd indul a finn oktatás, és a magyar anyukák szótlanul tűrik, hogy ne választhassanak iskolát, nem lesz kéttannyelvű oktatás, nem lesznek tanulmányi versenyek, mert az nem fontos. A homogén massza lesz a mindent felülíró szempont, hogy kábé mindenkit megtanítsunk. Jó cél ez, félreértés ne legyen - ha a lakosság és a szakma is jó célnak látja ezt, és hajlandó a saját versenyszellemét, ambícióit ennek alárendelni. Az elitgimiben tanító sztártanárok nem válogatnak a kitűnők között, hanem jönnek a körzetis gyerekek.