Néhány napja hozta nyilvánosságra a Mandiner a Menedzsment Fórum alapján, hogy egy Leisztinger Tamáshoz köthető offshore hátterű cég, a CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. nyerte el a Budapesti Közlekedési Zrt.(BKV Zrt.) által egy buszok bérlésére vonatkozó, 342,72 millió forint értékű közbeszerzést.
Leisztinger felbukkanása nem csak a számos zűrös múltbeli ügylete miatt ciki Karácsonyéknak, hanem azért is, mivel a főpolgármester városüzemeltetésért felelős helyettese - vagyis épp az, aki alá a BKV is tartozik - az a Tüttő Kata, aki Leisztinger volt élettársa, gyermekeinek anyja.
Mik vannak?

Az eljárás azonban több sebből is vérzik:
- Az első, hogy érdekes módon a közbeszerzést egy olyan vállalkozás nyerte el, amely nem hogy buszok bérbeadásával nem foglalkozott eddig, de még csak nem is létezett akkor, amikor a BKV közbeszerzési eljárása elindult.
A CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. konkrétan 2020. május 11-én alakult. A Mandiner meg is jegyzi, hogy 7 nappal az ajánlattételi határidő lejárta előtt jegyezték be a győztesnek kihozott vállalkozást.
- A ciki ebben az, hogy az eljárást lefolytató BKV a közbeszerzés kiírásában alkalmassági feltételként szabta, hogy csak olyan cég indulhat az eljáráson - minősül tehát alkalmasnak -, akinek az elmúlt három üzleti évben összesen a teljes - általános forgalmi adó nélkül számított - árbevétele elérte a 160 millió forintot. Nos, a CR-Facilities még csak nem is létezett, nemhogy bármilyen árbevételt fel tudna mutatni az elmúlt három évből.

Azaz nem kevesebb történt, minthogy a BKV egy, a saját kiírási feltételeik szerint is alkalmatlan céggel nyerette el a közbeszerzést, teljesen jogszabályellenesen.
- És ha esetleg azt gondolnánk - naivan - hogy de akkor a CR-Facilities mögött biztosan olyan cégek állnak, amelyek a buszok bérbeadásának nagymesterei, akkor is tévednénk. A fő tulajdonos Cratis Zrt. ingatlanok adásvételével foglalkozik, de ott van az ingatlanok bérbeadásával foglalkozó KD Properties, és a számvitellel foglalkozó Olinda Kft.
Azaz, egyik cég sem foglalkozott buszok bérbeadásával.
Nem úgy, mint a másik két ajánlatot tevő cég, a Truck-Trailer & Parts Haszongépjármű és Alkatrész Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. - 2008 óta - és INFINITOURS Kft. - 2005 -, amelyek foglalkoztak bérbeadással,

- De ha tovább nézzük a kiírási feltételeket, azt látjuk, hogy a Leisztingerhez köthető cég a műszaki alkalmassági feltételeknek sem felelt meg, mivel a BKV elvileg csak olyan céget hozhatott volna ki győztesnek, amely az elmúlt 36 hónap során teljesítette legalább 3 darabos M3/I. kategóriájú autóbusz flotta bérbeadását.

Mondani sem kell, hogy a "győztes" CR-Facilities ennek sem felelt meg, mivel nem is létezett még az elmúlt 36 hónapban.
- Ezután már csak apróságnak tűnik az a jogszabálysértés, hogy a cég mögött álló többségi tulajdonos vállalat, a Cratis Ingatlanbefektető Zrt. tulajdonosa egy ciprusi székhellyel bíró offshore-cég, az Agrina Holdings, amelynek vezető tisztségviselői között lévő Sasinszki Ágnes és Temesvári Gábor a Leisztinger-cégbirodalom fontos emberei.
- Karácsony Gergely „bekeményített", és felszólította a fővárosi cégeket, hogy közbeszerzéseiket úgy írják ki, hogy azokon offshore-hátterű cégek egyáltalán ne adhassanak ajánlatot.

De Karigeri hiába tesz úgy, mintha feltalálta volna a meleg vizet, mivel a közbeszerzési törvény értelmében eddig is mindenkinek kötelezően kerülnie kellett az offshore-hátterű cégekkel való szerződést. Még ha a Karácsony alá tartozó cégek úgy is gondolták, hogy nekik nem muszáj ezt betartani.
Tüttő tűzoltásként vizsgálatra hívta fel BKV felügyelőbizottságát, de a fenti történet nagyon abba az irányba mutat, mintha a Leisztingerhez, a volt élettársához köthető cégnek nagyon meg kellett volna nyernie ezt a közbeszerzést.