Baranyi másfél év után sem oldotta meg a parkolást Ferencvárosban, bírságokra megy a közpénz

Már harmadjára futnak neki annak a közbeszerzésnek, amit már 2019 végén le kellett volna folytatniuk.

  • Baranyi Krisztina éveken keresztül ostorozta a korábbi fideszes városvezetést a kerületi parkolás miatt: pénzszivattyúról, lopásokról beszélt és azt ígérte, hogy ha nyer boldog parkolást vezet be Ferencvárosban, és megszünteti a korrupciót.
  • Ehhez képest Juhász Péter legjobb tanítványa a közbeszerzési törvény megkerülésével hozta helyzetbe a parkolási maffia évtizedes vezéralakját, Kupper Andrást a kerületben.
  • Sőt: a helyzetet azóta sem sikerült legalizálni. Idén januárban már harmadjára írják ki a közbeszerzést a ferencvárosi parkolás ügyében. Ráadásul első alkalommal úgy elszúrták az eljárást Baranyi kiváló emberei, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság 2 millió forintra bírságolta meg a kerületi vagyonkezelőt.
  • Ráadásul a tavaly év eleji ex lex állapot miatt több mint 10 millió forintos kiesés keletkezett a kerületnek. Így Baranyi szuper megoldása eddig csak veszteséget okozott a kerületnek.

Átlátható, gazdaságos parkolásüzemeltetést vezetünk be, aminek a nyeresége közcélra megy, nem magánzsebekbe” – ez volt Baranyi Krisztina, ferencvárosi polgármester választási programjának egyik legfontosabb pontja. Ahogy ebből is látszik, a korábban a Juhász Péter-féle Együttben szárnyait bontogató politikus – a baloldali sajtó segítségével – a helyi parkolás témáját emelte kampányának középpontjába.

A baráti médiában szépen felfuttatták a baloldali politikus parkolási történetét, aminek következtében sikerült behúznia a tavaly októberi választást.

Baranyi Krisztina álma tehát megvalósult: egy jelentéktelen ferencvárosi önkormányzati képviselőből polgármester lett. Csakhogy akkor még nem tudta, hogy a dicsőség felelősséggel is párosul: innentől kezdve nem elég a másokra mutogatás, illik valamit letenni az asztalra.

A jelek szerint a cselekvésben már kevésbé erős az új városvezető: több mint egy év telt el a megválasztása óta, és nemhogy nem sikerült megoldania a ferencvárosi parkolás ügyét, az teljes káoszba süllyedt. Sőt, most már a Közbeszerzési Döntőbizottság bírságaira megy el a közpénz. Erre mondják, hogy elég lett volna a kisebb kabát is.

Visszacsempészte a parkolási maffia fejét

A baloldali jelölt tehát nem kevesebbet ígért, minthogy

  • teljesen átszervezi a kerületi parkolási rendszert, a kerület saját kézbe veszi a parkolásüzemeltetést ahelyett, hogy alvállalkozóknak szervezné ki az egyes részfeladatokat;
  • így a parkolásból beérkező bevételek teljes egészében a helyi költségvetésbe fognak érkezni;
  • kisöpör minden olyan céget, amellyel az előző vezetés kötött szerződést.

Mivel a parkolásüzemeltetési cégnek (a FER-PARK 2010 Kft.-nek) 2019 utolsó napján járt le a szerződése, Baranyinak igencsak sietnie kellett a rendszer megreformálásával. A nagy kapkodásnak nem kis pofára esés lett a vége.

Ezen a piacon a Justitia az, aki nem a legnagyobb tolvajjal, hanem annál valamivel kisebb tolvajjal dolgozik. De például a XIII. kerületben is az ő rendszerüket használják. 

– a parkolási tolvajok elzavarásával kampányoló polgármesternek Tóth Józseffel és a kisebb korrupcióval sikerült megindokolnia januárban, hogy miért rakott bele az önkormányzat közbeszerzés kiírása nélkül a költségvetési tervezetébe egy 53,2 milliós tételt a Justitia elnevezésű szoftver beszerzésére. A döntés kifejezetten furcsa volt, hiszen a Justitia ügyvédi szoftver lévén lényegesen kevesebbet tud, mint a korábban használt program.  Arról nem is beszélve, hogy egy audit felmérés szerint a Justitia adatvédelmi szempontból aggályos, ugyanis nem felel meg az uniós GDPR-szabályozásnak.

Egyébként Baranyi első körben még a Sessionbase nevű szoftverfejlesztő cég parkolásügyviteli szoftvere kapcsán „kért árajánlatot”, amihez később csapta hozzá a Justitiát. Közel sem mellékes, hogy utóbbi program az Atlasz Informatika Kft. fejlesztése.  A „Baranyi-varázslat” megértése szempontjából fontos kiemelni, hogy a vállalkozás még 2018-ban egy másik vállalkozással együtt indult egy ferencvárosi parkolásüzemeltetési közbeszerzésen. Nem is akármilyen vállalkozásról van szó, de erről kicsivel később!

Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Mivel az előterjesztésben foglaltak a sajtónak is szemet szúrtak, a baloldali polgármester úgy oldotta meg a helyzetet, hogy fű alatt kötött szerződést az Atlasz Informatika Kft.-vel és a PRÜ&KPK Kft.-vel.

Mint utóbb kiderült, a ferencvárosi vagyonkezelő, a FEV IX. Ferencvárosi Vagyonkezelő és Városfejlesztő Zrt. (idetartozik többek között a parkolásüzemeltetés is) 2020 első öt hónapjára beszerzési eljárás keretében 18 millió forintért vásárolta meg a programot. Ezzel csak az a probléma, hogy mivel átlépték a törvényben előírt 15 milliós határt, ezért közbeszerzést kellett volna kiírni.

A verseny tehát elmaradt, ami azt jelenti, hogy a szerződést jogszabályellenesen kötötte meg a korrupcióellenességet zászlajára tűző önkormányzat. 

De mi az oka annak, hogy a FEV IX. Zrt. bevállalta a minden szempontból kockázatos manővert?

A válasz viszonylag egyszerű: az önkormányzati cégnek ekkor már az a Pataki Márton volt a vezérigazgatója, aki korábban együtt nyomult Baranyival Juhász Péter mára megszűnt pártjában. A két politikus annyira egymásra talált, hogy a polgármester volt párttársát magával hozta Ferencvárosba.

Viszonyuk annyira közvetlen, hogy sajtóértesülések szerint az új cégvezetőt teljesen szabálytalanul, e-mailben nevezte ki. Minek bonyolítani a dolgokat, nem igaz?

Baranyi erősen bebiztosította magát a FEV IX. Zrt-nél: itt landolt Pápa Levente is, aki korábban szintén az Együttben mozgolódott. A baloldali politikusnak a cég igazgatótanácsában szorítottak helyet.

A történet legérdekesebb része azonban csak most következik: az egyik nyertes cég, a PRÜ&KPK Kft. mögött ugyanis nem más, mint Kupper András áll.

Kupper András
Kupper András Forrás: YouTube

Őt nem kell különösebben bemutatni, hiszen lassan egy évtizede élet-halál ura a parkolási bizniszben. Nevéhez, cégeihez számtalan kétes ügylet, korrupciógyanús üzlet és kiszervezett százmilliók kötődnek. A PRÜ&KPK helyzetbe hozásával nem kevesebb történt, minthogy

a tolvajok elzavarásával kampányoló Baranyi visszacsempészte a ferencvárosi parkolásüzemeltetésbe – a szavaival élve – nem a kisebb, hanem a legnagyobb tolvajt.

Kupper egyébként nemcsak Ferencvárosban tarolt, hanem Zuglóban is, ott egy másik cégével, a C-Ware-el okozott gigabotrányt még Karácsony kerületi polgármestersége idején. De Erzsébetvárosba is visszaszivárgott.

Teljes amatőrizmus

Nemcsak ezen a téren mutatkozott probléma: miután a baloldali polgármester december 31-el felmondta a szerződést a FER-PARK 2010 Kft.-vel, a parkolóórákat üzemeltető céggel, a régi parkolóórák nem működtek, az újak pedig nem tudtak működni, hiszen még nem helyezték fel őket.

Közel sem ideális felállás, lett is baj belőle: a kimaradással tízmillió forintot bukott a kerület, a helyiek pedig nem tudtak normálisan parkolni.

Mivel sem a régi, sem az új parkolóórák nem álltak rendelkezésre, parkolóőrök sem voltak szolgálatban, és az online regisztrációs rendszer sem működött, így ebben az időszakban példátlan módon (nem ideszámítva a veszélyhelyzeti intézkedéseket – a szerk.) ingyenesen lehetett parkolni Ferencvárosban. Akkora volt a káosz, hogy Baranyi közösségi oldalán közölte, hogy „reményei szerint" január 15-ig tart majd az áldatlan állapot..

Nem volt szép gesztus az önkormányzattól, hogy annak ellenére büntették meg rendszerszinten az autósokat, hogy az új parkolási rendszer nem működött rendesen.

 

A sajtóhoz eljuttatott fotókon jól látszik, hogy bár az automaták le voltak ragasztva, és az volt rájuk írva, hogy január 15-ig nem kell fizetni, a parkolási cég ennek ellenére rendesen szabta ki a bírságokat.

 

Egyes számítások szerint az üzemképtelen rendszer miatt napi egymillió forinttól esett el az önkormányzat, aminek a vége akár egy százmilliós „csekk” is lehetett.

Nem könnyítette meg a helyzetet, hogy Baranyi időközben szerződést bontott a korábbi ügyvédi irodával is, aminek következtében egy ideig nem volt, aki behajtsa a korábbi bírságokat, követeléseket. Bár már ez is elég szép lajstrom, még közel sem volt vége a ferencvárosi parkolás kálváriájának.

Halásznak a zavarosban

Az első öt hónapot követően a ferencvárosi önkormányzat végre kiírta a csaknem 130 millió forint értékű, parkolásüzemeltetéssel kapcsolatos közbeszerzési eljárást.

Csakhogy ez hemzsegett a jogsértésektől, így szeptember 15-én a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) kétmillió forintos bírságot szabott ki a FEV IX. Zrt.-re mint kiíróra.

 

Az indoklás szerint

jogsértő volt a közbeszerzés tárgya és a műszaki leírás. Az ajánlatkérő lényegében az ajánlattevőkre bízta a műszaki tartalmak meghatározását, amelyek megfelelőségéről viszont bírálat során kívánt meggyőződni.

A kellemetlen pillanatoknak ezzel sem lett még vége: a FEV IX. Zrt újabb közbeszerzést írt ki a témában, sajtóértesülések szerint azonban második körben sem sikerült venni az akadályt, és a KDB november 17-én újabb eljárást indított az ügyben.

 

A helyi Fidesz értékelése szerint a ferencvárosi parkolási szoftver üzemeltetéséért kiírt, majd a hatóság által megsemmisített közbeszerzési eljárás közpénzek kitalicskázására adhatott lehetőséget. Ezt arra alapozva mondták, hogy

május óta nem tisztázott, ki üzemelteti a szoftvert.

Egyúttal szóvá tették, hogy az új közbeszerzési eljárást a hatóság semmissé nyilvánította, és kétmillió forintra megbüntette önkormányzatot.

Amikor a helyi polgármesteri hivatal megkapta a többmilliós büntetését, Baranyi közel egy éve irányította a városrészt, amikor pedig bejelentették a következő vizsgálódást, éppen a jubileumi, egyéves évfordulóját ünnepelte.

Mondanunk sem kell, hogy mindez tizenkét hónap alatt édeskevés, pedig még az év végére is jutottak ínyencségek.

Ha nem jön össze a rendteremtés, jön a sarc

A ferencvárosi polgármesternek láthatólag beletört a bicskája a parkolási rendszer átalakításába, így a baloldali politikusok kedvenc eszközéhez nyúlt: az adóemeléshez.

Forrás: Facebook

Veszélyhelyzeti jogkörével (vissza)élve egy személyben döntött arról, hogy a hatszorosára, kétezerről tizenkétezer forintra emeli a parkolási engedélyek összegét.

Ha rajta múlott volna, januártól nemcsak a parkolási engedélyekért kellett volna többet fizetni, hanem a területfoglalásért is, és az építmény- és telekadók is magasabbra rúgtak volna.

Mint ismert, a kormány éppen az ilyen esetek miatt tiltotta meg az önkormányzatoknak, hogy a 2021-es évben megemeljék a helyi és települési adókat, új adókat vezessenek be, és eltöröljék a már meglévő adókedvezményeket. Így végül nem jött össze Baranyi Krisztina terve, akármennyire is szerette volna.

A baloldali városvezető egyébként erősen zárta az évet: a KRESZ szabályait figyelmen kívül hagyva alakított ki parkolóhelyeket.

Jelenleg a következő a helyzet: bár Baranyi Krisztina a ferencvárosi parkolási rendszer teljes reformját ígérte, több mint egy évvel hivatalba lépése után még mindig nem látszik, hogyan képzeli el ezt. Egyelőre még egy normális közbeszerzést sem sikerült kiírnia, arról nem is beszélve, hogy június óta azt sem lehet tudni, ki üzemelteti a parkolási szoftvert.

Nem hogy megújult volna a parkolás Ferencvárosban, hanem azt még azóta sem legalizálta Baranyi a kerületben. Ne felejtsük el, hogy a kampányban még a Boldog Parkolás" megvalósításáról beszélt, valamint a lopások" visszaszorítását ígérte.

Legújabb fejlemény, hogy a FEV IX. január 11-én újra kiírta  a parkolás üzemeltetésére irányuló közbeszerzést.

Kíváncsian várjuk a fejleményeket.

Nézd meg videónkat is a témában: