Őszinte vallomással tartozom. Kevés szabadidőmben imádok közéleti trashtartalmakat fogyasztani, legyen az Kötöttfogás, Saller, Flaszter vagy Megbeszéljük. Semmiben nem értek velük egyet, de bármikor az életemet adnám azért, hogy továbbra is hallgathassam a nyomorult baromságaikat.
A lassan egy évtizede tartó Apu azért iszik, mert te sírsz rendezvénysorozat alapvetően nem tartozik ebbe a kategóriába. Általában szórakoztató és informatív, néhol viszont komoly előadásfolyam Magyarország két leghírhedtebb közéleti belgájával, a közismert kritikussal, Puzsér Róberttel és a kevésbé közismert, de bizonyos értelmiségi körökben annál híres-hírhedtebb Farkas Attila Mártonnal, azaz FAM-mal.
Tudjuk azonban az örök törvényt: Ami elromolhat, az el is romlik. A legkiválóbb gépezetbe is kerülnek időnként homokszemek, és mivel az előadás-sorozat a fiatal városi értelmiségiek körében igen népszerű, ezek a homokszemek időnként vissza-visszahullanak ránk. Az elsivatagosodást meggátló cikksorozatunk ezekben igyekszik kijavítani és tanácsot adni Apunak és gondolkodócimboráinak. Aki pedig túlzottan kinevetné Aput a hülyeségeiért, ne feledje a Leninnek tulajdonított mondást: csak az nem hibázik, aki nem dolgozik!
Az új Airbus hajtóműve másodpercenként egy tonna kerozint éget.
És emiatt felforr ez a gyönyörű boJgónk…
Mielőtt bárki azt hinné, Robi viccelt, dehogyis viccelt. 20 perces hisztirohamot rendezett, mely teljes egészében erre a totális baromságra lett alapozva. Készséggel elhiszem, hogy Robi nem reálértelmiségi, és csak egy egyszerű bölcsész, de szerénységem is oda járt, és alsó tagozatos matematikai ismeretekkel is kiköptem a fehérjeturmixot a röhögéstől, hogy nyilván mindjárt megjelenik göndör parókában Jáksó, és mosolyogva átnyújt egy üveg olcsó pezsgőt a puzséri boJgóapokalipszist megbabonázva hallgató bölcsészközönségnek. A pincemély azonban rideg és sötét, mint a festői Ausztriában.
Robi alapállítása nincs túlbonyolítva holmi konkrétumnak nevezhető tényekkel. Mégis melyik új modell, a teljesen új 350-es, vagy a felvétel időpontjához képest legkorábban kijövő 320neo, ami a 30 éve forgalomban levő 320-as család modernizált tagja? Ilyen keresztkérdésekkel már ne zavarjuk meg a filoszt, a Szellem Arisztokratáját, mi? Robinak a sok bölcselet mellett nyilván nem marad ideje Wikipédiát nézegetni, Hermész Triszmegisztosz pedig biztos sok érdekes dologról írt, de erről pont nem.
Robi nyilván a világ legnagyobb utasszállító gépére, az Airbus A380-asra gondolt, amely már annyira nem új. Normális közforgalomban 2007 óta perzseli a boJgót, ami még azóta sem változott tőle izzó lávapacává. Mivel hatalmas repülőgép, ezért Robi és a hozzá hasonló érzelemdús környezetvédők saját szempontjuk szerint joggal feltételezhetik róla, hogy az első számú közellenség, és a tányér sarkaiból miatta olvad el a jég, sajnos azonban van néhány zavaró mellékkörülmény. Hívjuk segítségül ezekre az ilyen érzelemdús környezetvédők igazi istenét, a Szent T0dományt!

Dr. Miniszterelnök Úr és gazdasági csapata, Dr. Jegybankelnök Úrral és Dr. Nemzetgazdasági Miniszter Úrral elhozták számunkra az egykulcsos adót, így szemben a vérzivataros MSZP–SZDSZ-es időkkel, ma már sok magyarnak van kellő anyagi fedezete hosszú repülőutakra, távoli egzotikus nyaralóhelyekre. Így sok magyarnak feltűnhet, hogy az ezekre vezető hosszú repülőút simán lehet 8–12 óra hosszú.
Aki egyáltalán nem ért a repüléshez, mégis ért kicsit a matematikához, az rögtön felfigyelhet arra, hogy vajon a másodpercenkénti egy tonna fogyasztáshoz mennyi kerozin kellene még egy ilyen hatalmas gépbe is.
1 tonna másodpercenként, az 60 tonna percenként, és 3600 tonna óránként? Tehát felszállás előtt úgy cuccolunk be a gépbe, hogy abban már nélkülünk is ott kotyog több mint 40.000 tonna üzemanyag? Ez, ha jól számolom, már egy kisebb, King George V osztályú csatahajó vízkiszorítása, páncélzattal, fegyverekkel, 2000 tengerésszel meg persze tele tankkal.
Ha letesszük picit a szellem pallérozására szóló mélybölcsész szépirodalmainkat, és csak úgy az információszerzés kedvéért fellátogatunk olyan pórias, sivár oldalakra is, mint a Wikipédia, ott nagyon hamar rátalálunk arra a kincset érő információmorzsára, hogy még a hatalmas Airbus A380-asnak is 575 tonnában van megállapítva a maximális felszállósúlya, tehát ennél nehezebben nem tud a levegőbe emelkedni. Ha kicsit ügyesebben is tudunk keresni, akkor az is kijön, hogy a maximális üzemanyag-mennyiség, amit bele lehet tölteni, 258 tonna kerozin, tehát valami súlyosan félresiklott ebben a puzséri boJgóhisztériázó univerziumban.
Csak a játék és az én kedvemért körbenéztem picit a komolyabb vasak fogyasztásánál: a világ valaha volt legnagyobb csatahajója, a japán Jamato-osztály sem produkált komolyabb fogyasztást az óránkénti 16,67 tonnánál, pedig tőgázon járatva valósággal zabálta a fűtőolajat.
Ez Robi egén 17 másodperc röpke repülésre sem lenne elég, ha kicsit tovább finomítanák kerozinná.
Csak hogy teljes legyen a kép: kikerestem már az Airbus A380-as valódi, tehát nem puzséri fogyasztását is. Átlagban 13,78 kg/km, tehát ha úgy számoljuk, hogy a gép úgy 4-5 másodpercenként tesz meg egy kilométert, 2,7-3,4 kg üzemanyagot fogyaszt másodpercenként. Ez a gép méretei miatt nyilván a legmagasabbak közé tartozik, egy utasra lebontva viszont egyáltalán nem kirívó a többi típus közül.

Aki pedig naivan azt hinné, hogy a csőbölcsész Puzsérnak biztos nincsen jogosítványa, ezért szopják be a kultúrantropológus-egyiptológus-vallásbölcsész FAM-mal ezeket a hihetetlen baromságokat az internet általuk máskor előszeretettel fikázott sötét bugyraiból, az bizony nagyot téved. Annyira már felforrt ez a boJgó, hogy Puzsér hisztirohamot rendezzen néha érte a Mika pincéjében, de annyira még nem, hogy a Sétáló Budapesten ne dízelvolkswagennel érkezzen oda, mert az gyorsabb meg kényelmesebb, de még így is elkésve, mert nem talál parkolóhelyet. Sőt, annyira sem forrt fel még a boJgó, hogy távoli tengerentúli utazásaira ne repülőgépet vegyen igénybe a boJgóvédelemre sokkal alkalmasabb vitorlás hajó helyett.
A gúnyoldást meg a fikázódást kicsit félretéve, ez egy teljesen komoly téma (is lehetne). Pont ezért felesleges és káros hülyeségekkel és a legbénább bűntudat- és pánikkeltő technikákkal kitárgyalni. Nyilván rengeteget repkednek az emberek feleslegesen a nagyvilágban, de az is nyilvánvaló, hogy mindenkinek a másik ember repülőútja tűnik feleslegesnek.
Az egész dolog legszomorúbb tanulsága az, hogy az ilyen eget rengető baromságok miatt alakulnak ki a jól ismert sztereotípiák a bölcsészek beszűkült világlátásáról és életképtelenségéről. Robi és FAM ebben a konkrét esetben sajnos mindegyiket sikerrel igazolta.