452,5 milliárdból 273 milliárd korrupcióval és szabálytalansággal érintett (OLAF).
Megint le kell szögeznem az elején: naiv választópolgárként engem kevésbé (sőt, nem nagyon) érdekel az állítólagos visszaélés, lopás, túlárazás, amennyiben valami maradandó, hasznos, vagy legalább szép is épül belőle a köz számára. Az persze kicsit zavar, ha a Fideszt ugyanezek korrupcióval vádolják, de erről később.
A 4-es metró az pont ilyen: dekoratív lett, rengeteg díjat nyert, talán sokaknak hasznos is (életemben ha egyszer utaztam rajta) – nekem tényleg tetszik, és legalább nem (csak) valakinek a haciendáját építettük fel a közös pénzekből. Ez is haladás a 90-es évek, és a többi MSZP-SZDSZ-es „eredmény” (rohasztás) után! Ezzel együtt azért az OLAF (Európai Csalás Elleni Hivatal) nyomozása szerinti 60%-os korrupciós lefedettség az mindenképpen figyelemreméltó.

kapcsolódó
-
Club Aliga: Nehezen viselik a kommunisták, hogy már nem az övék
A húszemeletes szálloda mélygarázzsal biztosan jobb lett volna
Azt is imádom benne, hogy a többi metrójárathoz hasonlóan tökéletes csöveselkerülő járat (amennyiben a felszínről levegővétel nélkül le tudtunk menni), mert azért elég megnézni pl. a Rákóczi téri megálló felszíni létesítményeit, hogyan foglalta vissza a természet szinte azonnal (a hajléktalanok). Hát igen, gyöngyöt a disznók elé – a kerületet rendbe lehetett tenni pár évre, de az embereket renoválni lehetetlennek bizonyult.

Arra viszont kiváló örök emlékmű, hogy legyen őket folyton mire emlékeztetni. Ha beledöglöttünk is, de megcsináltuk: négyszer annyiért.
Nem az adatokra és a nevekre fogunk koncentrálni, mert azokat számtalanszor feldolgozták – könyvsorozatnak is sok lenne. Inkább csak a sztorizós részeket, érdekességeket ragadjuk ki jó szokásunk szerint.
Az állam és a főváros közti megállapodást az 1998-as választások előtt sietve szentesítette Demszky Gábor főpolgármester és Medgyessy Péter pénzügyminiszter. A számos szakember által súlyosan pazarlónak tartott projektet az új kormány luxusberuházásnak titulálta, és megvonta az építéshez szükséges támogatásokat. 2001 tavaszán aztán a Legfelsőbb Bíróság jogerős ítélete kimondta, hogy Medgyessy Péternek nem volt törvényes felhatalmazása az Országgyűléstől a szerződés aláírására.

kapcsolódó
-
A Kádár-rendszer ősbűnei: Államadósság
Medgyessyék és Fekete Jánosék eljátszották a pénzünket
Persze aztán jöhetett 2002, az újabb MSZP-SZDSZ-kormány, és Demszkyéknek sem maradhatott több kifogása, ha már olyan sikeresen kampányoltak a metróval korábban. Azonnal akcióba is lendültek, és 2006 márciusában már le is rakták az Etele téren a metró alapkövét.
2007-ben végre megindulhattak a híres fúrópajzsok is:
Amúgy 1998 óta jöttek folyamatosan az ígéretek-becslések az első szakasz befejezésére: először 2003, ami fokozatosan tolódott egészen 2015-ig, hogy aztán Tarlós István és Orbán Viktor 2014 elején tényleg átadhassák.
OLAF, Medgyessy, Puch, MSZP-pártfinanszírozás
A jelentés azt javasolta, hogy közel 60 milliárd forintot kérjenek vissza a támogatások kedvezményezettjeitől. A jelentés szabálytalanságot, csalás- és, korrupciógyanút és az EU-s pénzek szabálytalan felhasználását említi, érintettként a fővárost, az Alstomot és Medgyessy Pétert nevezi meg.
A jelentés arra is kitér, hogy a Media Magnet Kft. is kapott 331 millió forintot a Siemenstől. Arra, hogy a biztosítóberendezéseket beszerelő Siemensnek milyen kampányra volt szüksége 331 millió forintért, nem tudni, és azt sem lehet tudni, egyáltalán teljesült-e ez a szerződés. A Media Magnet a szocialista Puch László cége. A Media Magnet korábban a BKV-nál kapott megbízásokat érthetetlenül fölösleges tanulmányokra, valamint felbukkant a neve a Hagyó-per több vallomásában is. Hihetetlen szolgáltatásokat rendelt a BKV: tanulmányt a kábeltévé-piacról, kedvezményt a sport beach-re, díszpáholyt a teniszakadémiára.
De Medgyessy Pétert se felejtsük el, aki – bár kiválóan hozta mindig a kétbalkezes, emberi figurát – valahogy mindig ott volt, legyen az IMF-csatlakozás, deviza-államadósság, MSZMP-s és MSZP-s pénzügyminisztérium, Orbán Viktort legyőző miniszterelnök-jelöltség, majd a négyes metró. És a franciák.
Üvegzseb... és még azt mondják, már csak az angoltudás ér bármit is a versenyszférában?
És bár Demszky többször is felajánlotta segítségét a kormánynak, az Országgyűlés gazdasági bizottsága 2017-ben hiába tett kísérletet először a volt szocialista miniszterelnökök, Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc, Bajnai Gordon, valamint Demszky Gábor volt főpolgármester meghallgatására, a meghallgatáson már egyikük se jelent meg.
Ugyanígy Tüttő Kata, Gy. Németh Erzsébet, valamint Horváth Csaba és Hagyó Miklós volt szocialista főpolgármester-helyettes sem érezte kötelességének, hogy együttműködjön a kormánnyal. Pedig a párbeszéd rendkívül fontos, főleg, hogy azóta valahogy csak visszakúsztak: sőt, egy egész népet szeretnének kormányozni 2022-től.

-Szia Kata, korrupcós ügyben be kéne menned meghallgatásra. -Nincs kedvem. -Oké, semmi gond.
És egy valóban jó hír a végére:
2019-ben bűncselekmény hiányában megszüntették a nyomozást a 4-es metró ügyében, megnyugodhatunk. Úgyhogy maradjon ez a poszt is csak egy érdekességgyűjtemény, mint a többi.
Itt kivételesen tényleg épített valamit az MSZP-SZDSZ némi kellemetlenség árán, de hát ahol fát vágnak, ott hullik a forgács, és csak a Fidesz adta át ezt is a végén.
kapcsolódó
-
Az MSZP-SZDSZ ősbűnei: a Moszkva tér, ami nekik örökké Moszkva tér marad
Fájóan hiányzik a szimbolikus emlékmű a legyőzöttek fölött
Bele se merek gondolni, mit akarnának még építeni. És mi mást lehetett volna ennyiből, ugye.