2006 óta forró krumpliként dobálják egymás között a külföldiek a budapesti repteret - így adta el az MSZP, és így szerezhetjük vissza

Az ÁPV Rt. akkori vezetői hárommillió forint körüli jutalmat kaptak a tranzakcióért, a BA Rt. akkori vezetősége még többet - Veres és Gyurcsány meg csak diszkréten figyeltek

2006-ban még elismerő tapsvihar fogadta Ferihegy eladását

"Csillagászati összeget fizetett a Ferihegyet üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt.-ért a világ legnagyobb reptérkezelője. (...) A vételár azonban mindenképp rekordnak számít: a magyar állam egyszerre ennyit még nem keresett egyetlen vagyoneleme eladásakor sem.  A britek a BA Rt. legutóbbi éves jövedelmének közel harmincszorosát fizették ki (...) még a megnövekedett forgalmú repterekért is legfeljebb 13-16-szoros árat fizettek."

– Idézünk a korabeli egyik Magyar Narancs-cikkből, de a tapsvihar azért jellemzően odaát volt. Sok hihető szám és háttérszámítás, érezzük és tudjuk: zseniális üzletet csinált Gyurcsány Ferenc és csapata, tulajdonképpen még meg is kellene köszönnünk a briteknek, hogy a mi kis hótgyenge repterünkért világbajnok összeget ADTAK nekünk – privatizációs bravúr!

Eközben 2021-ben:

"A magyar kormánynak az a szándéka, hogy a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret visszavásárolja, és ez bármelyik pillanatban megtörténhet – mondta Orbán Viktor miniszterelnök a közmédiának a szerbiai Ludason."

Persze a fanyalgás és a képes beszéd beindul ilyenkor megint:

A Budapest Airport lehet Mészáros Lőrinc következő célpontja (…) az utóbbi pár évben egyébként is azt látni, hogy az állam cégvásárlási kedve alábbhagyott, annál inkább nőtt a Mészáros Lőrinc-féle gömböc étvágya. (G7)
Orbánék dupla áron vennék vissza a repülőteret, úgy számolnak, hogy 15 év alatt megtérülhet (24.hu).

Jó, hát számolgathatunk – dupla vagy sem: ha a 2006 eleji éves MNB-kamatszintektől kezdve számolok jelenértéket, akkor eleve bármi dupla annyit ér; köszönhetően mondjuk a 10% környéki-fölötti alapkamat-szinteknek még 2008-2009 környékén. 

Másfelől maga a logika rossz, mert a britek és a külföldi befektetők is – érthető módon – csupán befektetésben, a várható steril pénzáramok egymással szembeállításában tudnak gondolkodni. Ez a részükről érthető is: ők is 75 évre terveztek.

De a saját részünkről? Hát, elég káros, ha valaki nem úgy tekint az ország legnagyobb repülőterére, mint egy nemzetstratégiai pontra, bázisra. Hogy is volt ez a közműcégekkel? Na, ugye.

Forrás: MTI/Kovács Tamás

Van, ahol a vételár és a várható pénzáramok másodlagos szerepet játszanak – és akkor kell visszavenni, amikor van rá pénz. Nem tudom, volt-e bárki úgy, hogy nem tudott korábban kedvezőbb, mondjuk 180-as frankárfolyamnál – saját tőke híján – kiszállni egy jelzáloghitelből. Hanem csak később, a forintosítás után, 256-nál. Egyszerűen azért, mert

  • akkor volt rá pénze,
  • de a saját lakást vissza akarta venni, akár dupla áron is.

Jó gazdasági helyzetben az embereknek több a pénzük, de minden egyúttal meg is drágul. Ennyi mögötte a motiváció, a tudományt pedig persze mellé tudjuk majd tenni – és bár lehet itt számolgatni, de a stratégiai ágazatokat mégiscsak jobb saját kézben tudni; még ha 2011-ben bizony egy nehéz pillanatban 36 milliárdért az állam a maradék 25% + 1 szavazatos részesedését értékesítette is az akkori többségi tulajdonosnak, a Hochtiefnek.

Na, de mi volt a nagy nemzetbiztonsági kockázat 2005-2006 környékén?

Mert ugye, elfogult hozzáállásunkkal úgy gondolnánk, hogy maga a reptér kezelésének kiárusítása-értékesítése önmagában. Erre pedig... (pofátok leszakad)

"Lapinformációk szerint a Nemzetbiztonsági Hivatal vizsgálódik a Budapest Airport privatizáció ügyében. A Népszabadság értesüléseit kedden Tóth András is megerősítette. A lap szerint az NBH olyan alkalmazottakra bukkant a BA Rt.-nél, akik információk kiszivárogtatásával próbálták elijeszteni a vevőket. (…) , amelyek alkalmasak lehettek volna a tranzakció megakadályozására, illetve a potenciális vevők „elijesztésére”. (…) Tóth András, a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányításában közreműködő politikai államtitkár az MTI-t emlékeztette, hogy általában nem szokott válaszolni a műveleti munkára vonatkozó, vagy azzal kapcsolatos feltételezésekre. Ezúttal azonban annyit mondhatok, hogy ha a Nemzetbiztonsági Hivatal törvénysértő cselekmény gyanújára bukkan, akkor megteszi az ezzel kapcsolatban szükséges lépéseket tette hozzá."

Értjük! Szóval az NBH azért vizsgálódott, mert még bárkik botot dugtak volna az évezred üzletének küllői közé. Kemény. És ezek voltak a mi nemzeti titkosszolgáink. Vigyáztak ránk. Bár igaz, annak idején az IMF-tárgyalások előkészítésének olajozottságát is hasonlóan szigorúan titkos tisztekkel felügyelték, ld. D-209...

kapcsolódó

A Fidesz viszont végig ellenezte az ügyletet: előtte, közben és utána is.

Pokorni 2005 végén: a Fidesz álláspontja szerint a reptér olyan pótolhatatlan közjószág, olyan természetes monopólium, amelyet hosszú távon magyar kézben kell tartani. A Fidesz mindent lehetségest megtesz ennek érdekében. Akárki is kerül kormányra 2006-ban, kötelessége megvizsgálni az üzlet jogszerűségét – annyi gyanús momentum veszi körül ezt a történetet, ügyészségi vizsgálatok, bírósági elmarasztalás, Állami Számvevőszéki elmarasztalás, versenyjogi vizsgálat (…)

Az MSZP-s reakció erre több mint cinikus volt:

Kovács Tibor, az MSZP frakcióvezető-helyettese az MTI-nek azt mondta: a Fidesz napok óta láthatóan nem tud mit kezdeni a Budapest Airport Rt. működtetéséről szóló megállapodással, „hetet, havat összehordanak”, minden alap nélkül. (…) ha az eladásból származó bevételből csökkenteni lehet az államadósságot, illetve fejlesztéseket lehet megvalósítani.

Már tényleg csak a „nézzetek a táblára” hiányzott a válaszból. És hogy milyen fejlesztéseket meg államadósság-csökkenést tudtak a pénzből intézni, azt azóta mindannyian tudjuk. Leginkább megették, felélték, betömködték.

2009Valami büdös a Budapest Airport Rt. privatizációja körül – jegyezte meg tegnap Pokorni Zoltán, a Fidesz alelnöke, arra hivatkozva, hogy – noha az ÁPV már a múlt héten a brit BAA International cég pályázatát nyilvánította a legjobbnak a Ferihegyet üzemeltető BA-ra – a háttérben még mindig folynak az egyeztetések…

Elnézést, ez az ítélet.

Milyen ügyészségi vizsgálatok?

Ahogy a Magyar Nemzet 2009-ben összefoglalta, leghíresebb talán a ferihegyi „telekügy” volt, ahol a Budapest Airport úgy próbált egy húszhektáros vecsési telekhez hozzájutni, hogy az átlagos környékbeli telekár sokszorosáért vette volna meg a telket tulajdonló Airport Cargo Development (ACD) Kft.-t – 600 millió forint helyett 4 milliárdért.

Az ACD Kft. mögött Ötvös Géza, Szani János és Hegyi Gábor álltak, az ügyletet végül Draskovits Tibor állította le – bár a szerződést az érintettek már aláírták.

De az adásvétel 2005 decemberében végül megtörtént.

Aztán persze – ahogy azt már például a MOL esetében is láthattuk – a brit vevő gyorsan tovább is adta a ballasztot minden értelemben:

  • előbb a BAA-t vásárolta fel a spanyol Ferrovial,
  • majd 2006-ban a Ferrovial az egykori második helyezett német Hochtiefnek adta el Ferihegyet.

Az új tulajdonosok – bár elsősorban hatalmas beruházásokról volt szó – a következő években értékesítették a földi kiszolgálást, a minibusz üzletágat, majd kiszervezték a parkolóüzemeltetést és a takarítást is. Ami az utasokat illeti, a fejlesztéseket nem mindenki érezte a saját bőrén, hacsak nem a visszafejlődésre gondolunk.

2020-ra pontosan így nézett ki a Budapest Airport Zrt. tulajdonosi összetétele:

  • a GIC szingapúri befektetési alap tulajdonában lévő Malton (tulajdoni hányada 23,33 százalék),
  • egy kanadai nyugdíjalap (21,23 százalék),
  • a német AviAlliance (55,44 százalék), amely repülőtér-üzemeltetéssel is foglalkozik.

Szinte követhetetlen, de biztos jó helyen volt – meg hát az MSZP-s állam mindig rossz gazda! Sőt, ezen felül a BA Rt. a jövőben a mindenkori éves bevételének 0,5 százalékát kitevő vagyonkezelési díjat fizet a KVI (Kincstári Vagyoni Igazgatóság) részére.  Volt azonban más, személyesebb motiváció is az értékesítés mellett:

Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója kérdésre válaszolva elmondta: a BA vezetői gárdája privatizációs bónuszt kap, ha már az idén befolyik a vételár. Ez mintegy 25 személyre vonatkozik és személyenként ötmillió forintot jelent, az erre fordított összeg a társaság vagyonából kikerül. Az ÁPV Rt. vezetői hárommillió forint körüli jutalmat kaphatnak a tranzakcióért.

Na, szóval ez rendben volt, sőt: az évezred ügylete, ugye. Valakinek biztos, mint látjuk.

 

Az ÁPV igazgatósági elnöke akkoriban amúgy pont a Karácsony Gergely-féle nyelvvizsga-anomáliák miatt képbe kerülő Mészáros Tamás volt, aki 2006-ban aztán második nagy állami kitüntetését is megkapta: a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje került az 1997-es kiskereszt mellé. El se merem képzelni, milyen kommentárral adhatták át neki a kitüntetést:

–Gratulálunk, Tomikám, csodálatosan tudsz privatizálni!

Veres János, az akkori pénzügyminiszter pedig túl sokat nem szerepelt az üggyel kapcsolatban: egy-egy bejelentésnél azért ott volt, és utólag Gyurcsány se tudott semmiről.

És hol tartunk 2021-ben?

Orbán Viktor pedig megalomán, birtokolni akar mindenáron, „ha csak egy százalék esély is mutatkozik” – és hát mindenki tudja már, hogy a Mészáros Lőrinc-féle kisgömböc étvágya végtelen. Mindenesetre a kormány nem a levegőbe beszél:

Hivatalos: Palkovics tárgyal a ferihegyi reptér üzemeltetésének visszaszerzéséről, a miniszterelnök az innovációs tárca vezetőjét az előkészítésért felelős kormánybiztossá nevezte ki.

Na, szóval EZ már tulajdonképpen és de facto lopás lesz – és ezen megint csak egy szakértői, privatizációs kormány segíthet... olyan jól csinálták a többivel is.

kapcsolódó